BL40 MK3

Oversatt og gjengitt med tillatelse av Hi-Fi Class i Polen, https://www.hfc.com.pl

Litt om Melodika og test av høyttalerne BL40 MK3

Vi testet den tredje versjonen av Melodika BL40 MK3 høyttalere, velkjent på det polske markedet. Finn ut hvordan de siste designendringene har påvirket lyden på de.

Melodika-merket, opprettet i Polen har allerede fått mange fans takket være godt spillende og rimelige høyttalere som gir mye for pengene. Høyttalerne har blitt spesielt godt mottatt på det polske markedet, noe som hovedsakelig skyldes den attraktive prisen og det faktum at Melodika er en av de mest solide bygde budsjetthøyttalere som finnes på markedet i dag.

De testede gulvhøyttalerne, som arbeider i en to og en halv veis konfigurasjon, presenterer en komplett lyd basert på utvidet bass, velvalgt i forhold til mellomtonen og effektiv men samtidig detaljert diskant. Takket være disse lydkvalitetene fungerer BL40 MK3 bra både i et flerkanals- og stereo-oppsett.

Solide kabinett og høyttalerelement
Den forrige utgaven av BL40, nemlig MK2, som ble lansert for godt over ett år siden, brakte enorme endringer sammenlignet med den første utgaven av disse populære høyttalerne.
La meg minne om at produsenten av MK2-utgaven først og fremst bestemte seg for å erstatte elementene med enda mer raffinerte element, basert på nye membraner og redesignede elementer som hadde direkte innvirkning på lydkvaliteten. Ikke bare at disse høyttalerne høres bedre ut, de ser også mye bedre ut, noe som resulterte i en bedre presentasjon av høyttalerne selv.

De splitter nye koniske membranene og svartlakkede høyttalerkurvene harmoniserte perfekt med de svarte, litt askfinerte kabinettene. Så endringene i BL40 MK2- modellen var veldig store, og det så ut til at produsenten ville stoppe der. Men her kommer altså en ny og tredje utgave av BL40 på markedet. Siden jeg har fulgt utviklingen av denne konstruksjonen fra begynnelsen av, var jeg veldig nysgjerrig på hva som endret seg i disse høyttalerne denne gangen. MK3-utgaven har strukturelle endringer som først og fremst er forbundet med resonanser. Den viktigste endringen som jeg umiddelbart fikk øye på var forflytningen av bassreflekporten fra baksiden til fronten. Dette ble gjort for å forbedre samspillet med rommet når det gjelder bassresponsen. Takket være at bassrefleksporten ble flyttet til frontpanelet, har høyttalerne blitt mer vennlige i fremførelsen – du kan flytte dem en del nærmere veggen, uten frykt for overdreven gjengivelse av bassen.

Den tidligere BL40 MK2-modellen hadde, til tross for lydkvalitet på et anstendig nivå, begrensninger som er typiske for de fleste høyttalere med bassrefleksport plassert på baksiden, nemlig at de ikke kunne plasseres for nær veggene, fordi den forårsaket betydelig bassforsterkning, noe som resulterte i en kraftig økning i den øvre bassen som dermed forstyrret lydbalansen, i tillegg til et lite tap av detaljer i bassen.

Men hvis BL40 MK2 ble riktig plassert i lytterommet, dukket ikke de ovennevnte problemene opp. Men dette tvang eieren av disse høyttalerne til å opprettholde en viss avstand fra veggene, noe som var et problem i små leiligheter. Derfor ble det bestemt at bassrefleksporten i MK3-utgaven, vil bli flyttet til fronten av kabinettet.

Bortsett fra den tidligere nevnte endringen angående bassrefleks, ble ikke kabinettene endret særlig mye. De forble like solide som før. De var laget av tykke MDF- plater med innvendige avstivninger og ytterligere demping i form av bitumenmatter, som effektivt eliminerer mulige vibrasjoner i kassen. Takket være det massive kabinettet, har høyttalerne bedre arbeidsforhold. Helheten for å sikre komfortabel bruk av høyttalerne blir komplementert med dempemateriale i frekvensområdet der det kan oppstå ugunstige stående bølger. Festesystemet til dekslene er fremdeles basert på klassiske plugger, og de er en integrert del av frontene. Imidlertid, hvis noen bestemmer seg for å lytte uten, vil frontene se like bra ut. Delefilteret er satt sammen på et enkelt kretskort som er koblet direkte til de forbedrede inngangsterminalene. Delefiltrene som brukes i MK3 er basert på komponenter av samme kvalitet som i forrige modell. Filtrene er uendret og opererer i samme konfigurasjon og med de samme dempningsegenskapene som før.
Høyttalerelementene består av en silkedome-diskant belagt med silikon, samt to element laget av harpiksforsterket og vevd glassfiber. Mellomtonen har en faseutjevner i senter, mens wooferen har en senter avstivet membran. Settet inkluderer justerbare spikes, hvilket er fine å bruke til å tilte kabinettene noen få grader tilbake, noe som vil gi en enda bedre tonebalanse, samt et litt mer presist gjengitt lydbilde. Effektiv, god lyd BL40 gulvhøyttalere i deres tredje utgave presenterer en lyd som nesten er en kopi av hva man kunne høre i den tidligere produserte MK2. Så vi har en effektiv, men pent balansert topp når det kommer til mellomtone og bass, og en tydelig mellomtone med et ganske bra detaljnivå. Som et resultat av endringen med bassavstemningen har selvfølgelig bassens karakter endret seg litt. Gjennom den nye BL40 MK3 høres bassen mindre massiv ut enn det var tilfelle med den eldre versjonen med bassrefleksporten bak.

Man hører tydelig at produsenten er på vei mot en mer universell lyd som vil fungere i rom med forskjellige overflater og akustikk. Men på den annen side er BL40 MK3 definitivt lettere å sette opp fordi de krever mindre avstand til veggen bak. Dette betyr igjen at enda mindre erfarne brukere ikke vil ha problemer med å få kontant og tydelig bass. BL40 MK3 har ingen problemer å gå lavt i bassen, men deres største fordel er at den lavtgående bassen kan oppnås uavhengig av volumnivå. Selv med et ganske lavt lyttenivå hadde jeg ikke noe problem med å få en fin kontrabasslyd med bra båndbredde og tydelighet.

Gjennom den tidligere BL40 MK2-modellen var det noe rom for å regulere den laveste bassen. Dette ble gjort ved å redusere avstanden på høyttalerne fra veggen bak dem. Det gjorde at bassen fikk mye tyngde, men du måtte være forsiktig så du ikke overskred en viss kritisk avstand (avhengig av romakustikken kunne frekvensresponsen svinge i området med flere titalls centimeter), for da kunne du få problemer med en betydelig økning i den øvre og mellomste bassen, på grunn av tuningen av selve bassrefleksporten.
Generelt, når det gjelder høyttalere som "blåser" bassrefleksen bakover, må du alltid holde en viss avstand til veggen bak, mens dette problemet i MK3-modellen praktisk talt er ikke-eksisterende. Når det gjelder MK2- utgaven hadde de som elsker massiv bass et større handlingsrom, men de nye høyttalerne i MK3-utgaven gir oss ikke lenger det alternativet.
Det eneste som gjenstår er å eksperimentere med forsterkeren og reguleringen av styrken på bassen (hvis forsterkeren har det). For noen brukere kan dette være en fordel, og for en annen en ulempe. Uansett kan man se av de designendringene som er gjort at MK3-modellen heller i retning mot å oppnå mer universell lyd, men med større muligheter for å tilpasse BL40 MK3 til rom med ulik akustikk.

Stereolyden som ble presentert gjennom de siste frittstående Melodika-høyttalerne, levner ingen tvil om at vi har å gjøre med en av de bedre-lydende høyttalere fra budsjettklassen. Det romslige to-kanals lydbildet fra høyttalerne er først og fremst basert på en klar forgrunn og generelt god plassering med tanke på skarpheten til de individuelle kildene i lyden.

Kanskje Melodika ikke er en mester i å presist fremlegge plasseringen av alle instrumenter eller små detaljer som høres på forskjellige plater, spesielt de som er rikt arrangert, men selvsagt vil deres fremtidige brukere ikke ha noen grunn til å klage over utilstrekkelig tydelighet på lydbildet.

BL40 MK3 presenterer dynamikken på et anstendig nivå, noe som har vært karakteristisk nesten siden begynnelsen av disse utgavene, inkludert den første versjonen. Takket være det to og en halv veis høyttalersystemet er BL40 MK3 i stand til å oppnå spektakulær makrodynamikk, som utvilsomt burde appellere til de som foretrekker dance eller rock.

På den annen side er også alle slags mikrodynamiske lyder i stand til å trenge gjennom lytterens ører med samme energi, noe som er spesielt appellerende for de som liker jazz, instrumental og elektronisk musikk, der vektleggingen først og fremst er på mangfoldet i overføring av små lyder.

Fint å vite
På grunn av den systematiske forbedringen av høyttalerkonstruksjoner, har to- og halvveis systemer blitt spesielt populære hos høyttalerprodusenter de senere årene. Dette skyldes ønsket om å oppnå den høyeste ytelsen (spesielt i lavfrekvensområdet) på systemer basert på tre høyttalerelement, dvs. en domediskant, og to drivere med lavtspillende mellomtone/ bass. To- og halvveis-systemet som brukes i bl.a BL40 MK3- høyttalerne illustrerer perfekt fordelen i forhold til den klassiske treveiskonstruksjonen, spesielt i bassområdet, fordi de lave tonene er gjengitt både gjennom basselementet og mellomtonen.

I klassiske treveishøyttalere basert på tre element, er bassen gjengitt bare med det basselementet, fordi mellomtonen er delt av for å bare gjengi mellomtoneområdet. Når det gjelder to-og-halvveis høyttalere, tar både basselementet og mellomtonen seg av bassen, dvs. den samme konstruksjonen som for toveis høyttalere. Så du kan si at to-og-halvveis høyttalere i mange tilfeller egentlig er et toveis system med en ekstra subwoofer.

Konklusjon
Melodika BL40 MK3 fikk, på grunn av strukturelle endringer som påvirker enkelheten av deres plassering i lytterommet, først og fremst en litt annen bassrespons enn MK2-utgaven. Så man ser tydelig at produsenten er på vei mot å utvikle en mer universell lyd som vil fungere i rom med forskjellige overflater og akustikk.

Vurdering: Melodika BL40 MK3
Lydkvalitet: 5
Kvalitet / pris: 5
Utførelse: 5
I bruk: 4

Fordeler: Solid kabinett som gir bra forhold for høyttalerelementene, spesielt for de som går lavt i bassen. BL40 MK3 har en bass med enda bedre kontroll enn i tidligere design.

Ulemper: Lite avvik for troverdig reproduksjon av lyden, spesielt i mellomtone, men husk at dette er høyttalere i budsjettklassen.

Sammenlagt: De er enklere å sette opp enn de forrige på grunn av at bassrefleksporten er foran. Imidlertid er lydens generelle karakter uendret. Både dynamikk og stereoperspektivet er på et høyt nivå for dette prisnivået.

Totalvurdering: 5

Leave a comment